fredag 7. september 2007

Zubiri

Fant ut i går kveld at konversasjonen rundt middagsbordet kan være noe tung når de som sitter rundt bordet er en spanjol som snakker spansk, en sveitsisk dame som snakker fransk, en franskmann som snakker flere språk (hele tiden!!) og en norsk dame som ikke er spesielt stø i verken spansk eller fransk. Etter middagen var det pilegrimsmesse i den store kirken, en fin stund selv om jeg ikke forsto så mye av det som ble sagt. Det er første gang jeg har sett en kirke med myntinnkast for å både tenne lys foran et krusifiks (så ikke hva det kostet) og for lyset i den store kirken (1€ for 8 min) Kanskje en ide for en slunken soknerådskasse?

Jeg gikk tidlig til køys, tror jeg sovnet som en stein 20.30...

Våknet ca 6, da var lyset på, dempet gregoriansk musikk og mange var på vei ut av soveposene. Jeg tok det litt med ro, så jeg var ikke på veien før 7.15, da begynte det å lysne. Kjøpte en "Bocadillo"(baguette) med ost og skinke til frokost i den første landsbyen, så jeg sulter nok ikke i hjel her. I dag har caminoen gått på stier og småveier mye gjennom frodig løvskog. Starten i Roncesvalles var på vel 800 moh, nå er jeg kommet ned på ca 450 moh. Jeg er glad for at været fortsatt er bra, tror mange av stiene her kan vaere glatte i regnvaer, det er mye glatte steiner/jord i dekket.

Turen i dag ble noe kortere enn planlagt, fant ut underveis at alberguet i Larrasoaña er stengt, så dermed ble dagens etappe 5 km kortere enn jeg hadde tenkt. (Alternativet hadde vært 10 km lengre...)I morgen skal jeg gjennom Pamplona, så det blir en lang dag da med ca 26 km å gå + litt sightseeing.

Nå skal jeg ut og se litt på byen og handle noen småting og se om jeg finner en resturant som har en god pilegrimsmeny...

Ingen kommentarer: