mandag 17. september 2007

Burgos




Etter min nettsesjon i går ble jeg sittende og se på en informasjonsfilm om funnene i Atapuerca som ble vist i informasjonssenteret der pc-en var. De eldste funnene av mennesker i Europa er nemlig gjort i området. Jeg og noen andre pilegrimer ble med på en buss(!)tur ut til utgravingsstedet. Den spansk guide pratet som en foss (på spansk) hele timen vi var der. Så det faglige utbyttet var nok litt sparsomt, heldigvis hadde jeg fått sett det meste av informasjonsfilmen som hadde engelsk tekst, saa jeg fikk da med meg noe. Men jeg har i hvert fall vært der!
Etterpå var det tid for nok en pilegrimsmeny sammen med tre andre på en overfylt resturant. Maten var kjempegod og vinen også, så vi hadde en trivelig kveld.

Kom meg avgårde rett etter 7 i morges. Den første delen av turen gikk på fine veier og stier til vi begynte å naerme oss Burgos. De siste 7-8 km gikk på fortau langs en trafikkert veg, så jeg hadde gruet meg litt til den biten. Samtidig som jeg nærmet meg byen var det noen svarte skyer som gjorde det samme... Et kraftig tordenvær broet ut, så jeg fikk prøvd ponchoen (den fungerte bra, heldigvis) Det var spennende å gå mot lynene. Været roet seg etterhvert, så da jeg kom inn mot katedralen hadde det nesten sluttet å regne. Gikk en runde inne i katedralen. Den hadde mange kapeller med den ene kunsten finere enn den andre. Mye gull og glitter! Er også litt fasinert over hvor direkte historiene blir fremstilt. Her pyntes ikke på hverken blod eller lidelse.
Etterpå tok jeg en tur på buss-stasjonen og togstasjonen for å finne ut litt om hjemreisen og tror det skal gå greit.
Har installert meg på det store alberguet her i byen. Hospiltaleraen er sur og noe militaristisk anlagt, men jeg skal se om jeg klarer å lure henne til å smile minst en gang. Bildene viser katedralen i Burgos og Jesus-statue som står der (blant mye annet)

Ingen kommentarer: