onsdag 12. september 2007

Navarrete

Okseløpet i går kveld fikk meg virkelig til å lure på spanjolene. Hele byen var i vilt kaos, mange, spesielt gutter/menn var kledd i hvitt med røde sjerf rundt livet og røde halstørklær. Da tiden var inne ble gaten forbi alberguet stengt av store grinder, bord og stoler fra barene ble fjernet og butikkene/barene fikk jerngitter foran seg. Så ble 4-5 små brune og svarte okser sluppet løs i den ene enden av gaten og jaget frem og tilbake i bortimot en time. De "barske" hvitkledte prøvde å erte opp de vettskremte og stessede dyrene, men flyktet så snart en okse kom nærmere enn 20m. Jeg syntes ikke oksene var spesielt imponerende. De var nok avlet spesielt for formålet, for som slaktedyr ville de ikke gjort det godt. Størrelsen var vel omtrent som en ett års NRF-okse, men hornene var både lange og mer utover enn det de er "hjemme", kraftig nakke og litt svak bakpart. Etter en stund ble jeg lei av å se på, spesielt gamle gubber som sto trygt bak gjerdet og prøvde å slå passerende okser med stokken sin irriterte meg. Hva som skjedde med oksene etterpå vet jeg ikke. For å få meg mat måtte jeg klatre over sperringen rundt gaten og smette inn en liten grind inn på hotellet der pilegrimsmenyen ble servert. Sure serveringsdamer og ikke så god mat (Men det er første gang jeg har opplevd det her.)

I dag startet jeg turen rett etter 7. Har "bare" gått ca 23 km i dag. Jeg trengte en lettere dag etter den harde gårsdagen. Rett før Logroño var jeg innom en stopp hos Felisa. Den opprinnelige Felisa er nå død, men hennes kall i livet var å stelle godt for pilegrimene. Andre har nå tatt over, så jeg stoppet og fikk meg litt frokost og et stempel i pilegrimspasset. Dette er "Donativo" dvs man trenger ikke betale noe, eller man kan legge igjen det man vil.

Så gikk turen gjennom Logroño, først gjennom den gamle bydelen hvor jeg tok meg tid til å gå innom kirken til Santiago (Det spanske navnet paa apostelen Jakob) her var det rolig meditasjonsmusikk og en fin og fredelig atmosfaere. Etterpå gikk caminoen gjennom nyere deler av byen (Så jeg fikk se at også spanjolene kan ha "vanlige" butikker.)
Videre gikk jeg ut til en fin park/rekreasjonsområde med både lekeplasser for barn, mange fine stier og en liten resturant. Veien gikk så over en høyde hvor jeg fant en syk hareunge (Den var i hvert fall blind) Jeg fikk ikke tak i den.

Etter en liten time til kom jeg til Navarrete og fant alberguet med en enorm kø utenfor. Jeg stilte meg bakerst og prøvde bekymret å telle hvor mange som sto foran meg, de har bare 40 plasser her... Men det gikk bra, jeg var nr 32 og fikk for første gang på flere dager en vanlig seng, ikke køyeseng(!!!) og den var til og med like ved et vindu, så frisk luft skal være sikret.

Ingen kommentarer: