lørdag 15. september 2007

Belorado

(Skriver dette fra alberguet i Belorado, for jeg er ikke sikker på om jeg finner internett der jeg stopper i kveld...)

Det ble ikke tur i den botaniske hagen i Azorfa likevel, men hadde en rolig ettermiddag og ruslet litt rundt for å finne ut hvor caminoen går ut fra byen, det er ikke alltid like godt merket, så det kan være greit å ha sett det i dagslys, hadde planer om en tidlig start i går. Etterpå ble det en utrolig livlig kveld på en bar nær alberguet hvor vi var 7 stykker som spiste pilegrimsmeny sammen, (to dansker, en svenske , to tyskere , en kanadier + meg) vi hadde det trivelig, det ble mye tøys og tull på mange språk.

Kom tidlig avgårde i går (6.30!) og fant veien videre ganske greit i mørket, men liker nok best å gå i dagslys, ja. Det var en grå dag, med tåke og litt yr i luften, men det var ganske passe temperatur. Besøkte katadralen i Santo Domingo de la Calzada. Der er et bur med en hane og en høne inne i kirken! Dette er til minne om en legende om Santo Domingo som reddet en pilgrim som feilaktig var hengt. Historien inneholdt også en stekt hane som ble levende.
Etterpå skulle jeg gå ut til Grañón, slo følge med Miguel fra Spania, han pratet mye(!) og vi klarte å rote oss bort, så vi gikk i feil retning ut av byen. Heldigvis ble vi funnet av en renholdsarbeider med lastebil som kjørte oss tilbake til caminoen, det hadde nok tatt over en time å gått. Vi kom oss etterhvert til Grañón, jeg var glad da vi var der (er litt plaget med luftvegsinfeksjon)
Alberguet i Grañón er det alberguet jeg hadde mest lyst å sove i av de jeg hadde lest om på forhaand, så jeg var svært glad da jeg fant ut at det var plass der til meg. Egentlig er det ganske primitivt sammen lignet med mange av de andre, vi sover på tynne madrasser som ligger tett i tett på gulvet, men stemningen der var utrolig bra. Alberguet er i den gamle presteboligen i tårnet på kirken, så det var en del klarting på smale steintrapper i veggene rundt om kring.
Det ble laget felles middag for alle på kvelden, pilegrimene var med på prosessen både med matlaging og rydding. Etterpå kunne de som ville være med på felles kveldsbønn inne i kirken. Det var en fin opplevelse. Etterpå var det å finne en behagelig sovestilling på den tynne madrassen...

I dag sto jeg ikke opp foer klokken var nesten 7 (syvsover?) Da var det felles frokost. Pakket ferdig, og forlot byen ca 7.30 sammen med et par tyskere som jeg hadde foelge med hit. I dag er det ogsaa overskyet, men det er ikke yr i luften (enda). Har ikke bestemt hvor mye lenger jeg skal gaa i dag, det blir minst 5 km, kanskje 12. Jeg faar se hvordan jeg foeler meg naar jeg har gaatt de foerste 5. (Mine store ambisjoner om aa gaa minst 25 km hver dag har blitt noe redusert...) Har gaatt ca 17 hittil i dag.

Ingen kommentarer: