torsdag 20. september 2007

I Valladolid

Ja, så er altså caminoen min over for denne gang...
Etter at jeg var ferdig med gårsdagens blogging som etter det han som eide stedet vi bodde gikk med "tempo de peregrinos" (tempoet til pilegrimene) -altså svært sakte, det var ikke akkurat typisk bredbåndsforbindelse for å si det pent. Hadde jeg en fredelig ettermiddag i hagen og en liten tur for å se på kirken. De serverte hjemmelaget mat på alberguet. Rettene bestod av hvitløksuppe (franskmennene på enden av bordet boykottet den totalt), linser, grytrerett (for min del - de hadde kjøttboller og fisk også) og is. Det var et livlig og internasjonalt bordsete, på "vår" ende av bordet var det minst 7 nasjonaliteter av 8 som satt der, den ene hadde fødselsdag!
Etter et tips fra hospitaleroen der, han mente nemlig det var enkelt å få buss fra Carrion de los Condes og til Valladolid, bestemte jeg meg for å ta en vanlig vandredag i dag i stedet for en kort dag kun til Fromista. Dette angrer jeg ikke på. Fant en fin rute langs en elv og koste meg virkelig. Var fremme i Carrion de los Condes allerede kvart på ett etter en tur på ca 25 km. Fikk låne dusj på det ene alberguet og hadde god tid til bussen. Mens jeg ventet på bussen hadde jeg flaks, 5 av dem jeg har pratet mest med på turen kom akkurat slik at jeg fikk tatt avskjed på en grei måte. (Men det var trist likevel)
Det er billig å ta buss her, betalte ca 20kr for en 40 min tur fra Carrion de los Condes til Palencia. Der hadde jeg 5 min venting på neste buss til Valladolid. Turen på ca 50 min kostet ca 30 kr....
Etter litt vandring i gatene fant jeg grei overnatting i gangavstand til buss-stasjonen. Nå rusler jeg rundt og kikker litt på byen, den er stor. Savner de små og oversiktlige byene langs caminoen.
I morgen blir det å komme seg til flyplassen...

Ingen kommentarer: